Rumah Kampung, Memori, Tradisi dan Angan-angan..

Imbau kembali zaman kecil2 dulu pasti takkan terlupa rumah yang menjadi seribu pengalaman dan kisah hidup yang tidak akan dapat digambar kan walau sejauh mana perjalanan hidup.. satu memori yang terlalu indah, wlau didalamnya ada kepahitan, ada tawa, ada tangis yang kadang2 membawa keperitan namun ianya berlalu dan takkan dapat kembali di rasa.. masih segar dalam ingatan betapa terlalu banyak kisah yang terkandung dalam rumah kayu yang beratap zink yang menjadi tempat berlindung, menjadi tempat bermain dan menjadi tempat kita jatuh dan bangun semula dan terus berjaya hingga hari ini.

Terlalu cepat masa berlalu, terlalu pantas memori itu sedikit2 luput dalam ingatan..namun bila terkenang akan rumah kampung ini, bagai bangkit semula seluruh isi kenangan nya juga. tempat jatuh lagi di kenang ini kan pula tempat bermain. heee.. amacam ada can tak jadi penulis novel..ha.. apepun itulah memori indah yang pasti setiap orang ada menyimpannye..walau pun takde kampung walau pun dari kecik tinggal di bandar..tapi mesti ada pengalaman di rumah kampung.. samada pengalaman indah, pengalaman di kejar monyet..di gigit nyamuk atau di sound orang masjid yang lalu waktu kite lepak kat tembok..ha..macam penah kene je. bukannye nak lari dari topik hias rumah ni..tapi sekali sekala apa salahnye menyingkap kenangan waktu kecil2 dulu..ada kalanya ia memberi motivasi kepada kita..dari mana asal usul kita, siapa yang menimang kita waktu kita kecil, siapa yang bersusah payah menjaga kita waktu kita sakit dan demam, siapa yang menjadi imam kepada kita waktu kita belajar solat, siapa yang mengajar kita erti alif ba dan hingga ya..perkara ini mampu manjadikan kita lebih kuat, lebih mengenal kambali diri supaya tidak kita terlalu bangga dengan kejayaan harini hingga melupakan asal usul kita.

dan yang agak menyedihkan..memori2 indah ini bagaikan sahaja dilupuskan dengan satu persatu rumah2 kampung ini menjadi rumah teres, rumah pangsa dan hilang begitu sahaja..telah banyak pemodenan yang kini menelan segala isi sejarah yang dulunya menjadi pelindung kita dari jenjajah kini hanya tinggal kenangan..biar pemodenan menjadi kita maju kehadapan dan dalam masa yang sama menjaga identiti kita, sejarah kita, dan yang penting memori indah kita..jangan nanti kampung tergadai, terpaksa angkat rumah pindah bawak gi kl macam sedare bawahni..ha..

kalu satu rumah takpe. kalau satu kampu ng nak pi ndah macamni..mau tecabut pinggang masing2.. haa..so sesape ade keluarga rumah kampung lagi. hargailah ia.. jangan satu hari nanti anak kite dah tak kenal ape tu rumah kampung.. ape salahnye tinggal kat rumah papan..sejuk ape malam2 macam pakai aircond.. wlaupun rumah papan taksemestinya takcantik.. tengok je rumah kat bawah ni..

ok je aku tengok.. yang penting cara penjagaan dan juga cara kita hias rumah tu. sama juga macam rumah teres.kalau tak kemas pun boleh jadi hutan jugak. taksemestinye perlu rumah cantik, moden baru namanya maju..jika maju dari pandangan tapi hati minda dan juga tingkah laku tak maju takgune jugak..oklah.. yang penting biar kita kenal siapa drii kita jangan kita lupa asal usul dan yang penting hargailah apa yang ada sekarang sebelum ianya jadi kenangan yang hanya tinggal kenangan..ok wassalam..caw cin caw..

Comments
4 Responses to “Rumah Kampung, Memori, Tradisi dan Angan-angan..”
  1. Anonymous says:

    Helo incik…? mcmana mau carik itu budak yg pandai design haa..dia…kurus-kurus, sudah kawin sama satu amoi Langkap, Perak. Dia punya rumah manyak cantik…hahahaha…

    Krol, nanti la pakcu pulak nak belajo drpd kamu ni…mcm yg kita bincang kat umah Boy aritu…(tengah semangat ni.. )

  2. hamdan bin kamis says:

    Helo incik…? mcmana mau carik itu budak yg pandai design haa..dia…kurus-kurus, sudah kawin sama satu amoi Langkap, Perak. Dia punya rumah manyak cantik…hahahaha…

    Krol, nanti la pakcu pulak nak belajo drpd kamu ni…mcm yg kita bincang kat umah Boy aritu…(tengah semangat ni.. )

  3. Anonymous says:

    Itu budak kaaa. banyak kenal maaaa. Memang sudah kawin dgn itu amoi langkap ma

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: