Penghawa Dingin Sejuk Tapi Jimat

Hai semua..jumpe algi kite. Assalamualaikum untuk yang muslim. Terima kasih masih setia membaca blog yang serba ringkas ni namun harap2 dapat memberi 1 2 info yang berguna untuk rumah kita. kali ni nak cerite sikit pasal penghawa dingin atau airconditioner.. ramai dah cakap aircond ni mahal.. bukan setakat mahal nak beli, malah mahal jugak nak membayor bil setiap bulan.. kalah bayar bill astro. tu yang lagi ramai ambik astro dari ambik aircond.hee.. tapi takpe. dapat menjaga alam sekitar kite. maklumlah. sekarang ni ozon makin nipis di belasah oleh manusia yang baik2 macam kit nih. antara penyebab suhu dunia naik ialah aircond. sejuk didalam. panas di luar.

Dulu masa kecik2 dulu duduk kat kampung takde aircond2. nih.. malam siap pakai selimut kesejukan..sekarang pakai aircond pun kene pasang kipas lagi sebb tak cukup sejuk. macamana nak sejuk.. dunia dah makin panas.. panas lagi dunia panas lagilah rumah kite..panas betullah camni.. ade orang kate ade aircond yang jimat elektrik.. betulke.. yeke dapat jimat sampai 50% dari aircond yang biasa..huii.. jimat giler.. tapi betulke. ke hanya semata2 nak tarik orang beli.

kalau nak ikut logic.. semua aircond guna sistem penyejuk yang sama. yang kat luar dinding tu..asal ade mende tu memang tinggilah elektrik die tarik. takkan sampai 50% jimat. biar betul.. ade haritu borak dengan apek pasang aircond.. lie cakap ha… mane ale sampai itu macam jimat.. kalau itu macam jimat semua aircond pun jimat jugak maa…sebb barang sama jugak ma… mungkin sistem ade baru ade canggih sikit.. tapi jimat2 pun 10% only dari biasa. tapi kene ingat. ini sistem inverter ha.. die punye pasang ale mahal dari aircond biasa. die punye sevice pun mahal dari biasa. die punye gas pun mahal jugak. so spe kate jimat dari biasa..same jugak ma… tapi oklah..tolak campur mungkin kurang RM2 setahun jimat dari biasa. kire jimat jugak lah..

hahaha….pening kepala aku layan apek tu..apepun aircond kat umah aku dah siap.he..1hp je. ha.. nak cakap pasal hostpower pulak atau hp. hp ni rupenye kene kire jugak luas kawasan yang kite nak sjuk tu. contohnye bilik berapa besar. ruang tamu berapa besar. kalau bilik master room kene pakai hp besar sikit contoh 1.5hp. kalau bilik anak2 boleh 1hp. kalau runag tamu….hahaha..1.5hp pun tak rase beb..rumah pangsa pun kene pakai 2.0hp baru rase. kalau tak pasang kipas lah jugak.. so baik takyah.. baik bukak tingkap pasang kipas lagi sihat.. nak tahu macamana nak kire hp tu tanyelah pade apek yang jual aircond tu. ha..nanti die bgtau mane yang sesuai. tapi sebelum tu kire dulu berapa kaki luas ruang tu. contoh lebar 20kaki x panjang 20 kaki. lebih kurang camtulah..

cakap pasal hege pulak..macam2 brand sekarang nih..yang murah giler pun ade, tapi cepat rosak giler jugak lah.. fahem2 dah ler..nak taknak kenelah carik brand yang top jugak. menang membeli menang memakai. jangan alang2 nanti menyesal..baru 6bulan rase sejuk dah kene tukar. sian apektu kene datang balik umah korang.he.. nak pasang pulak kene tahu jugak..yang dalam tu dengan yang unit kat luartu jangan jauh sangat. dalam 10kaki oklah..sebb makin jauh makin lambat seluran gas salurkan hawa sejuk. jangan sampai 30kaki. makaih..ade aku tengok dari ruang tamu ke belakang luar dapur..50kaki tu.. so carik tempat yang sesuai jugak..

dan ade jugak kalau nak jimat jugak katenye gune yang portable aircond alah kire yang boleh bawak mane mane2 tu. kire tanpa pemasanganlah pendek kate..tapi kalau dah kenik macamtu sejukke..sameke power macm yang biasatu..hmm..  apepun jangan lupe. yang penting kire dulu budget bulanan. kalau over susah jugak..so selamat mencobe bak kate iklan megi. ok. jumpe lagi..salam..cancincau..blah lah aku.

Comments
2 Responses to “Penghawa Dingin Sejuk Tapi Jimat”
  1. Ia bukanlah satu kemahiran yang terhad kepada artis, pemuzik atau penulis, malah ia adalah kemahiran yang berguna untuk semua orang ramai dari semua lapisan masyarakat.

  2. air cond inverter yang paling best brand panasonic

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: