Perabot Jati Pilihan Hati..

Hi all..sibuknye hujung tahun ni..maklumlah dah nak habis tahun lah semua kene setelkan sebelum bukak tahun baru supaya semangat baru dan azam baru boleh jadi diri baru untuk kita..dah sebulan tak post..baru sempat lagi 1 sehari nak habis 2010..haritu ada pegi ekspo perabot..mcm2 ada.. yang canggih yang antik yang murah yang mahal yang takpernah nampak pun ada..sebut pasal antik ni mesti sinonim dengan jati. jati kayu yang antara terawal di teroka untuk pembuatan perabot di nusantara ni..

perabot kayu merupakan antara perabot yang terawal muncul di nusantara. Sejak dari dahulu lagi parabot dari kayu 100peratus digunakan sebagai untuk menghiasi rumah2 dan juga tempat tinggal orang melayu mahupun bangsa lain. Kayu merupakan material yang paling mudah diperolehi pada masa dahulu dn sebb itu juga ia antara faktor mengapa kayu jadi pilihan utama. Mungkin juga ada altenatif buloh sebagai pengganti.

Tetapi populariti kayu lebih menonjol. Apatah lagi setelah jenios2 kayu di klasifikasikan antara berkulaiti tinggi, sederhana dan rendah. Ia semakan menjadi fenomena yang takdpat dipisahkan untuk perabot. Cuma pada masa kini telah banyak material lain yang diimport dari seluruh dunia untuk tujuan mempelbagaikan dan juga idea kretiviti pencipta yang semakin berkembang. Tidak hairan suatu hari nnti perabot kayu 100peratus sudah semakan sukar ditemui. Sekarang juga sudah mula terasa.

Namun dlam begitu masih ada pencinta2 perabot kayu ini yang tetap memilihnya sebagai pilihan hati. Antaranya perabot jati. Semuapun tahu kayu jati merupakan kayu yang antara paling kuat dari ancaman serangga pemakan kayu. Dan selain ketahannnya terhadap faktor cuaca serta kualiti dan identiti yang tersendiri. Dan dengan idea2 pereka2 modern bercampur dengan ilham2 nusantara menghasilkan perabot jati yang bukan sahaja berkualiti tinggi malah unik dimliki.

Di malaysia juga terdapat ramai peminat2 jati yang sanggup berhabis puluhan ribu untuk memiliki elemen yang semakin unik ini. Tetapi malangnya tidak smua peringkt usia menggemari perabot jati ini. Ya mungkin kerana telah banyak material2 yang lebih modern, canggih, cantik dan berwarna muda untuk dipilih menyebbkan ia hanya diminati peringkat usia lingkungan 35tahun keatas. Mungkin juga 40thun keatas. Tapi itulah perubahan zaman. Nak banyakpun takboleh sebb aku sendiri bukan peminat perabot jati. Tapi tkminat tak bermaksud takmenghargai.

Secara jujur memang jati unik tapi mungkin kerana jiwa muda dan harga yang tidak begitu rendah menyebabkan ia bukan pilihan utama. Ok, pada penggemar perabot jati, pilihlah yang ori jangan sampai terpedaya sebb sekarangni mcm2 sistem penipuan boleh jadi. Dan juga yang dah ada tu jagalah sepenuh hati. Kalau dah jemu bolehlah letgo kat i pulak nnti.hee..bye.. selamat tahun baru..wassalam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: