Pokok Hidup Didalam Rumah

Hai semua..dan Assalamualaikum pada yang muslim. lame dah jugak tak postni. maklumlah koje2 untuk hidup..bukan hidup untuk koje2.. ok post nih nak borak pasai ape nak letak kat dalam umah kite nih. pokok plastik ke..pokok hidup ke.. ke takyah letak lagi senang. bukan ape. kang dah letak nak kene cucilah nak kene bersihkan lah..fuih..leceh jugak tu.. tapi apelah salahnya kita sahut seruan pencinta alam dunia yang suruh kita tanam pokok paling tidak sorang 1. so kalau ada 6 orang dalam umah paling kurang 6 pokok..pokok kaktus takmainlah ye..hehe..la ni orang dah canggih dah..bukan pokok plastik..tapi pokok led..fulamak..siap berlampu2 time malam tuh.. oklah tu. tp untuk nampakkan umah kite berseri macam umah kat gamabr nih.. apekate kate kite tanam pokok hidup kat dalam umah..haha..mesti ade yang kate mampuihlah pokoktu tak kene matahari..sebenarnya taksemua jenis pokok boleh tanam dalam umah..tp ade yang boleh. ade pokok yang hanya perlukan cahaya matahari minimum untuk hidup. jadi sangat sesuai utk tanam dalam pasu kat dalam rumah. selain tu juga boleh supply oksigen kat dalam umah kite.maklumlah skang ni oksigen dah tercemar…

tapi sebelum tanam tu kene lah tanye orang jual pkok tu boleh ke jenis tu tanam dalam umah. jangan pokok rose tanam dalam umah. jawabnye harini beli luse dah kering.hehehe.. kebanyakan pokok yang sesuai ditanam didalam umah adalah jenis berdaun atau pokok yang tidak berbunge. nama tu aku taktahu sebb bukan bidang aku. tapi boleh tanye kat nursery. mesti ade punyelah..

lepas pilih jenis pokok tu yang penting jugak kenelah pilih pasu yang lawo2 skit.. biasanya untuk pengetahuan korang pasu pokok yang lawa-lawa ni yang sesuai letak kat dalam rumah ni jarang jual kat nursery. kene lah cari dekat kedai kelengkapan perabot rumah atau seperti ikea, kedai pasu yang cantik-cantik dan mahal2 atau nilai3 atau mane2lah yang korang suke. tp bukan pasu yang RM3 tu ye. sebb nak letak kat dalam umah kene lah melawa jugakkan.. mcm korang jugak nak kur gi jalan tak sama ngan baju kat dalam umah..

tapi percayalah..lepas korang try sekali mesti korang akan rasa betapa berseri nye rumah korang nih walaupun hanya korang je yang rase.hehe oklah tu..dan untuk memudah kan kat mana nak letak pokok hidupnih kene lah selak2 majalah ke internet ke untuk dapat idea. dan taksemestinya pokok yang besar. pokok yang kecik2 juge boleh letakkan dalam pasu kecil dan letak di atas rak di ruang tamu, atau bilik tidur atau sudut bacaan atau juga di ruang masuk tandas. tpi kat tandas kene hati2 skit takut cepat layu..hehe..

dan selain untuk menaikkan seri rumah kita boleh jugak membantu menyegarkan pandangan dan juga kesihatan kita. orang kate kalau nak segar mata pandanglah pokok2 hijau. untuk faktor sains pula sangatlah bagus untuk pengudaraan rumah agar boleh meneutralkan gas2 asingkan dalam rumah kita sebb pokok kan sedut karbon dioksida. kalau salah maaflah ye sebb sains pas2 je. tapi jangan lupe ye tanye dulu kat penjaga nursery tu. dan pilihlah pasu yang cantik2 skit untuk sesuaikan dengan kediaman kita. dan yang paling penting sayangilah pokok tu macamana korang sayangi ikan atau kucing atau bantal busuk korang. paling tak pun 3 hari sekali siram lah. jangan dah kuning baru nak siram..ok..bye.selamat menanam..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: